COMENTANDO TEXTOS
Imos aproveitar a proximidade da celebración do Día das Letras Galegas para aprender a facer xuntos un comentario de texto, usando como modelo un anaco dun poema de Rosalía de Castro.
ACTIVIDADE PARA ENVIARME POR CORREO ANTES DA PRÓXIMA CLASE: Tes que ler atentamente toda esta entrada tanto o esquema como o modelo de comentario de texto que está máis abaixo e ir copiando aparte e respondendo ás preguntas ( 1,2,3,4,5,6,7,8,9 ,10, 11 e 12) que imos facendo ao longo do mesmo, ao igual que aquilo que non entendas para trasladar, como mínimo, unha pregunta ao profesor sobre algún aspecto, apartado ou detalle dos que non che queden claros.
ESQUEMA PARA A REALIZACIÓN DUN COMENTARIO DE TEXTO:
Para facer un comentario de texto debemos ir seguindo os seguintes pasos:
LECTURA E COMPRENSIÓN (consulta do léxico)
LOCALIZACIÓN: No caso de coñecer o nome do autor, realizamos o que se denomina unha localización do texto asociándoo a un autor/a a un libro e/ou etapa creativa. Ademais adoitase incorporar unha breve descrición do contexto literarario e histórico no que se sitúa a obra.
INTERPRETACIÓN: É o núcleo do comentario. Para desenvolver con éxito est aparte máis complexa e importante é aconsellable seguir esta orde:
a) Asunto ou
resumo, tema central e punto de vista (lírico ou narrativo). A concreción do tema resulta esencial, unha frase de poucas palabras (cinco ou seis como máximo) como síntese do texto a comentar. Non é un título, é a idea central sobre a que teremos que construír o comentario, é dicir argumentar que esta idea é funciona como a columna vertebral do texto.
b) Estrutura: Son as partes, relacións e elementos que conforman o texto. (Na narrativa: personaxes,
espazo, tempo e discurso)
c) Linguaxe: Unha análise por
niveis: o semántico: para establecer o ton do contido, da semántica do texto, o morfosintáctico: para determinar o ritmo atendendo á forma e, no
caso de ser poesía, o fónico: comentar a musicalidade da composición rima e outros recursos de corte sonoro.
VALORACIÓN: Unha conclusión, reunindo todos os argumentos que confirman o acerto do tema, o idea central do texto coa que elaboramos o comentario.
UN MODELO DE COMENTARIO PARA APRENDER A COMENTAR:
Exemplo de
Comentario do texto: Castellanos de
Castilla
Castellanos de
Castilla,
tratade ben ós
galegos;
cando van, van como
rosas;
cando vén, vén como
negros.
Cando foi, iba sorrindo, 5
cando ven, viña
morrendo;
a luciña dos meus
ollos,
o amantiño do meu
peito
Aquel máis que neve branco,
aquel de dozuras
cheo, 10
aquel por quen eu
vivía
e sen quen vivir non
quero.
Foi a Castilla por
pan
e saramagos lle
deron;
déronlle fel por
bebida, 15
peniñas por alimento.
Déronlle, en fin, canto amargo
ten a vida no seu
seo…
¡Casteláns,
casteláns,
tendes corazón de
ferro!
¡Ai!, no meu corazonciño 20
xa non pode haber
contento,
que está de dolor
ferido,
que está de loito
cuberto.
Morreu aquel que eu quería
e para min non hai consolo: 25
só hai para min, Castilla,
a mala lei que che teño.
ROSALÍA DE
CASTRO. Cantares Gallegos (editado o 17 maio de 1863)
Poema CASTELLANOS
DE CASTILLA.
(Comentario parcial dos 27 primeiros versos para invitar a seguir o
comentario)
LECTURA
E COMPRENSIÓN:
1-Se hai palabras que non coñecemos consultamos nun dicionario o seu significado: Estas dúas polo menos: saramagos, fel ...
1-Se hai palabras que non coñecemos consultamos nun dicionario o seu significado: Estas dúas polo menos: saramagos, fel ...
LOCALIZACIÓN:
a) A autora e o
libro: Poema dun libro emblemático cuxa data de publicación acabará sendo o primeiro
Día das Letras cen anos despois . Trátase dun libro referencial da literatura
que, seguindo o modelo de Sarmiento, bebe das fontes da tradición oral á que
Rosalía recrea na procura da dignificación de Galicia, da lingua do pobo e das súas xentes máis humildes o que implica
a denuncia e crítica, en moitos casos postas en boca das mulleres, da situación pola que pasan e sofren os galegos e galegas,
converténdoa en suxeito político, creando
unha especie de voz colectiva da identidade de Galicia.
b) Contexto: Rosalía
é unha das representantes dunha etapa que se adoita chamar Rexurdimento que
inaugura a literatura galega contemporánea nunha Galicia cuxas elites
intelectuais participan dun movemento cultural que ten fondas raíces sociais e
políticas no liberalismo, no Provincialismo e outras tendencias de corte
progresista.
INTERPRETACIÓN:
ASUNTO:
2- Resume coas túas palabras o contido do poema nun parágrafo:
TEMA:
2- Resume coas túas palabras o contido do poema nun parágrafo:
TEMA:
3- Indica cal cres que é o tema do poema, esta idea central teremos que ir argumentando ao longo do comentario (escolle unha das tres):
a) Amor desesperado por un galego.
b) Denuncia do maltrato de Castela aos galegos.
c) Defensa da lingua galega.
PUNTO DE VISTA: Eu escénico,
4- Explica que significa eu escénico? É Rosalía a que fala neste poema ou usa unha voz prestada?
Voz escollida para encarnar unha apóstrofe ou interpelación dirixida contra Castela.
ESTRUTURA:
5-Tendo en conta que é unha primeira parte do poema, que non se comenta enteiro, divide estes 27 versos en partes xustificando ou explicando por que fas esa división:
a) Amor desesperado por un galego.
b) Denuncia do maltrato de Castela aos galegos.
c) Defensa da lingua galega.
PUNTO DE VISTA: Eu escénico,
4- Explica que significa eu escénico? É Rosalía a que fala neste poema ou usa unha voz prestada?
Voz escollida para encarnar unha apóstrofe ou interpelación dirixida contra Castela.
ESTRUTURA:
5-Tendo en conta que é unha primeira parte do poema, que non se comenta enteiro, divide estes 27 versos en partes xustificando ou explicando por que fas esa división:
c) ANÁLISE
DA LINGUAXE DO TEXTO:
I) NIVEL SEMÁNTICO
OU DE CONTIDO:
6- Da semántica das palabras do lexico poderemos deducir o contido do texto xa falamos dun ton ________________________, tamén de rancor, que se vai vendo medrar a través dunha serie
de cadeas léxicas e de recursos literarios que imos ir sinalando segundo van aparecendo no texto (se non lembras ben os recursos podes ter a man para consultar o libro nas páxinas 288-289).
É transcendental sinalar a interpelación ou apóstrofe inicial da copla; Castellanos de Castilla, que coa duplicidade creada entre Castellanos e
Castilla reforza o sentido colectivo e de pobo que maltrata fronte ao outro pobo, o galego, que é o maltratado. Convértese así dende un comezo, como dixemos, nunha denuncia
que vai pasar do particular e persoal, ao colectivo, porque esta copla en cursiva é o pobo
quen a canta e vai ser unha muller ante a morte do seu home a que lle dea un
desenvolvemento persoal de reproche, en principio máis lírico e emotivo, pero que
remata nun chamamento á ira contra Castela (que se aprecia mellor se lemos o texto íntegro, claro está).
7- Véxase o ton tamén no
verbo e o adverbio do inicio “tratade ben”,
apelando un trato xusto que se desfai
de inmediato ao dicir:
cando van, van como
rosas
cando vén, vén como
negros.
Que dous recursos
literarios frecuentes na tradición oral hai nestes dous versos?
a) hipérbole
b) símil ou
comparación
c) antítese ou
contraposición
Este xogo de contrapunto é o que Rosalía por boca da muller vai ir ampliando e intensificando ao longo do poema na procura dese ton épico final cando reaparece como conclusión a primeira copla do poema.
8-Pero analicemos os seguintes versos (5-12). Busquemos de novo os recursos máis destacados que constitúen fíos ou cadeas que vertebran o contido esencial do poema:
- En primeiro termo os verbos de ir e volver, logo outros de ton funesto sorrindo / morrendo son dúas_____________________
A seguir na presentación do seu home, a muller que nos fala acumula imaxes positivas e agarimosas co noso tan xenuíno _________________ ( luciñas, amantiño, que se somatizan no seu propio corpo: ollos, peito. Como se falou, fronte aquel negros está a luciña, clara e logo vén o __________ e a___________________ máis que a neve branco e outra __________________ máis: aquel de dozuras cheo. Os sentimentos en primeiro termo que suxiren o mesmo contrapunto emocional e lúgubre: aquel por quen eu vivía / e sen quen vivir non quero.
A continuación (versos 13-19) volve a primeiro plano Castilla, a terra a onde o seu
home “foi por pan “. Debemos lembrar que
durante séculos centos de galegos en cuadrillas ían á sega a Castela, un
traballo de tempada moi duro. “Ir por pan”
é metáfora metonímica ou metafórica
metonimia do traballo para poder vivir e,
axiña, Rosalía coloca o contrapunto: “saramagos
lle deron” (esa planta herbácea nociva para o gando e sen valor que nace
precisamente entre o trigo).
Mais acumúlanse de novo as__________________ cheas de suxestións: “déronlle fel por bebida”, “peniñas por alimento”. O polo positivo (que xira arredor de necesidades vitais) e o negativo e funesto ( subliñado por sinestesia o gusto ácedo do fel) que mesmo vemos como alixeirado cun diminutivo cargado de lírica complicidade solidaria (como se ao compartir as penas e facelas súas pasasen a ser máis levadeiras) xusto antes de entrar con dureza e rotundidade na seguinte ________________do maltrato: Déronlle, en fin, canto amargo / ten a vida no seu seo… reforzada coa personificación da vida e coa hipérbole derivada do adxectivo exclamativo canto que multiplica a dureza e a aspereza do sufrido, e se se quer outra sinestesia, a que evoca o gusto amargo.
Mais acumúlanse de novo as__________________ cheas de suxestións: “déronlle fel por bebida”, “peniñas por alimento”. O polo positivo (que xira arredor de necesidades vitais) e o negativo e funesto ( subliñado por sinestesia o gusto ácedo do fel) que mesmo vemos como alixeirado cun diminutivo cargado de lírica complicidade solidaria (como se ao compartir as penas e facelas súas pasasen a ser máis levadeiras) xusto antes de entrar con dureza e rotundidade na seguinte ________________do maltrato: Déronlle, en fin, canto amargo / ten a vida no seu seo… reforzada coa personificación da vida e coa hipérbole derivada do adxectivo exclamativo canto que multiplica a dureza e a aspereza do sufrido, e se se quer outra sinestesia, a que evoca o gusto amargo.
A muller vai
botar agora o primeiro berro contra Castela (que ao longo do poema enteiro reiterará e
intensificará harmonicamente) : Casteláns, casteláns, tedes o corazón de ferro! Esta __________________ trasládanos á deshumanización a través do campo aberto das sinestesias na que
se destaca o frío metal, o ferro, tan afastado da calor e do sentimento, propenso ademais á
perturbación do óxido. E aí está si, o corazonciño, personificación á que se reduce e comprime a muller namorada, tenra metáfora do seu
amor, que negado o seu contento, contrapón a unha metonimia tamén personificada e intensificadora de “dolor ferido” que desemboca e estoupa ineludiblemente na morte do seu
home nunha terrible imaxe, a do seu corazón: cuberto de loito.
Finalmente, morreu aquel que eu máis quería, e ao ese eu escénico da muller desconsolada só lle queda a ira contra Castilla, que apostrofa coa categórica frase feita que semella un circunloquio: “a mala lei que che teño” amosándose e confirmando ás claras o ton reivindicativo deste poema.
II) NIVEL MORFOSINTÁCTICO OU FORMAL:
9-Procuramos no comentario deste
nivel atopar o ritmo lento ou rápido do poema que dependerá da presenza ou ausencia de recursos literarios formais ou morfosintácticos de repetición. Descubrimos un ritmo _______________ xustificado pola________________ de elementos que comeza xa co __________________ cando van, van como rosas, / cando vén vén como negros e redunda nas _______________ ( cando... cando.../ aquel... aquel.../ déronlle... déronlle... que dan pé ás enumeracións e que inciden na reafirmación da
denuncia que conten o poema.
Hai tamén unha intención intensificadora ao crear
unha tensión gradual que irá “in crescendo” até o final do poema. Non esquezamos que remata coa repetición intensa da mesma copla coa que comeza.
III) NIVEL FONÉTICO OU
SONORO:
10- Especialmente no xénero lírico comentamos o uso de tipos de estrofas, neste caso son _____________unha
métrica:________________ romanceada con rima _______________ (e-o) que engade unha clara
musicalidade ao poema propia gusto da lírica popular que vai provocar no lector ou no que escoita, que a voz poética, dalgún
xeito, se integre como parte dese pobo que crea coplas tan sinxelas e conmovedoras como aquela do inicio da composición.
CONCLUSIÓN:
CONCLUSIÓN:
11- Reunimos aquí a síntese dos aportes de cada un dos apartados anteriores que agrupamos agora para comentar cunha idea de conxunto e argumentar que o tema escollido
queda suficiente e plenamente xustificado: A denuncia da agresión de Castela
aos galegos evidenciase no ton __________ cheo de ira contra o maltrato e exercido de xeito colectivo. Tamén coa escolleita dunha voz poética angustiada que usa as coplas e as cadencias
do pobo, porque xorde del e representa a unha muller de tantas das que espera á volta da
sega ao seu home, e que describe a súa
desgraza de xeito emotivo cunha amalgama
de metáforas, _____________ e ________________que se consolidan formalmente cunha
enumeración que avanza cun ritmo _________ e carácter intensivo cara a un final na
que dita denuncia se converte nun cantar reivindicativo contra ______________, á vez dunha dignificación das xentes traballadoras, humildes e explotadas de______________. Era un discurso necesario naqueles tempos nos que, como Rosalía, constata no Prólogo dos Cantares Gallegos fóra de aquí pintan así ós fillos de Galicia como a Galicia mesma, a que xeralmente xuzgan o máis despreciable e feio de España, cando acaso sea o máis hermoso e dino de alabanza".
12- Cres que as numerosas afirmacións existentes na época como as do escritor castelán M. J. de Larra que reproducimos a modo de exemplo, provocaron a reacción poética de Rosalía de Castro? Por que? |
Comentarios
Publicar un comentario